Advisering

"Mijn kritische onderwijskundige blik kan helpen om scherp te stellen."

Herkenbaar?

Door de hele school is te zien dat de resultaten op spelling achterblijven. Uit de standaardanalyses komt geen oorzaak naar voren. Welke interventie is nodig? Een school wil vanuit visie werken met thematisch onderwijs, los van een methode. Hoe pak je deze onderwijsontwikkeling aan? Hoe verdeel en borg je leerlijnen in het curriculum? Hoe geef je onderwijs vanuit doelen vorm? En hoe toets je dan? Een school beschikt over de subsidie basisvaardigheden taal. Er kan een flinke slag geslagen worden op het gebied van taal, spelling, lezen en leesbevordering. Maar intern is deze specifieke expertise niet aanwezig. Wie kan helpen?

Werkwijze

Mijn kritische onderwijskundige blik kan helpen om scherp te stellen. Ik stel veel vragen en zet de ander daarmee aan het denken. Door een gedegen analyse op maat wordt inzichtelijk wat er nodig is. Ik sta dichtbij de praktijk en kan situaties vanuit een helicopterview bekijken. Ik kan mensen verbinden en verandering op gang brengen en een traject zo richting of een nieuwe impuls geven. Ik ben ook goed in modellen; laten zien wat werkt en een team daarin meenemen. 

Mogelijkheden

Onderwijskundige advisering of ondersteuning is mogelijk vanaf een minimum van een dagdeel per week gedurende een bepaalde periode. De ondersteuning kan op verschillende lagen binnen de school worden ingezet; op MT-niveau, met IB, leerkrachten of het hele team. Ik kan ondersteunen bij onderwijs- en curriculumontwikkeling en toetsing, beleid en kwaliteit van het onderwijs. Ook kan ik helpen bij visievorming, identiteit en profilering. Ik ben een goede schrijver, dus zet graag een visie, schoolplan of beleid op papier. Ik kan ook adviseren bij het actualiseren of samenstellen van de collectie van de schoolbibliotheek. Een combinatie met leerlingbegeleiding of schrijven (in de klas) is eveneens mogelijk.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van advisering?

Neem contact op