Leerlingbegeleiding

"Ik start vanuit iemands talenten en kijk wat een leerling nodig heeft."

Herkenbaar?

Je hebt een leerling in groep 4 die problemen met de automatisering heeft bij rekenen én zich niet kan concentreren in de klas. Of een leerling in groep 6 die cognitief wat extra uitdaging nodig heeft en wat meer zelfvertrouwen mag krijgen. Een leerling in groep 8 die moeite heeft met spelling en het lastig vindt om zijn werk te plannen en organiseren. Er is een arrangement toegekend of een voortraject aangevraagd. Maar wie kan dit uitvoeren?

Werkwijze

Ik start vanuit iemands talenten en kijk wat een leerling nodig heeft. Vanuit behoeften en doelen denk ik mee over de juiste aanpak. Ik neem vooral ook de leerling zelf mee in zijn eigen leerproces. Als je zelf kunt vertellen wat je gaat leren en waarom, sta je ‘aan’ om dat doel te bereiken. Ik stem af met de betrokken leerkracht en IB-er en schrijf een periodieke verslaglegging. Zodat voor iedereen inzichtelijk is hoe het gaat en of het plan bijgesteld moet worden.

Mogelijkheden

Begeleiding is mogelijk vanaf een minimum van een dagdeel op een school. Ik werk graag met De Autometafoor (executieve functies), Groei in je groep (mindset) en Junior LAB mini/plus (onderzoekend leren). Voor sociaal-emotionele/HSP hulpvragen beschik ik over allerlei materiaal, zoals Buitengewoon Mezelf, de handpop Otto Octopus, veel van SOS Kinderen en emoties, emotiekaarten, diverse (prenten-)boeken en werkboeken. Met HB/plusleerlingen werk ik o.a. met creatieve denkopdrachten, denksleutels, smart games en loose parts.  Bij NT2 en TOS leerlingen zet ik ondersteunend tekenen in. Ik pas veelvuldig zintuiglijke materialen toe om kinderen te laten ontprikkelen, ontspannen en verwonderen. Ook ontwikkel ik zelf materiaal, zoals de talentendiamant en het schatkistje van zelfvertrouwen. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van leerlingbegeleiding?

Neem contact op